Ett tag försökte jag se storheten i Arrested development genom att bingewatcha på Netflix. Höll ut någon dryg säsong men kände sen bara att näääe, varför slösar jag bort min tid? Jag älskar egentligen humor och rena komedier men helst ska tittandet ske spontant, att jag råkar slå på tv:n när det är på för det blir aldrig samma sak när jag söker upp det själv. Ett tag hade vi till exempel comedy central och då såg jag jätteofta på olika stand ups och Roast etc och önskade att det alltid skulle gå i tablån, men vad tror ni händer när Netflix kommer och utbudet blir gigantiskt? Inte sett ett avsnitt. Så därför var det med ett visst motstånd jag började titta på Unbreakable Kimmy Schmidt, ett motstånd som höll i sig ett par avsnitt men som jag sen kom att gilla jättemycket!
I Tina Feys nya serie har Kimmy Schmidt precis räddats ur en bunker där hon suttit inspärrad de senaste femton åren tillsammans med en domedagspastor och tre andra kvinnor i tron om att apokalypsen har skett. Hon är nu 29 år och vill leva livet i New York med glittriga sneakers, godis till middag och glömma att hon är en av “mullvadskvinnorna”.

Jag älskar när roliga kvinnor får och tar sin plats på tv. Tro det eller ej men tjejer är faktiskt minst lika roliga som killar men någon gång runt mellanstadiet/högstadiet är det många som tappar lusten/viljan att vara rolig. Framförallt på grund av nedsättande kommentarer och att det är en egenskap som generellt inte uppmuntras, i den åldern. Så man fogar sig och lägger sig till med andra egenskaper som man tror ska uppskattas mer, typ dålig attityd och sarkasm.

Därför blir jag så glad över karaktärer som Kimmy Schmidt, det finns inte mycket som knäcker hennes optimism, naivitet och allmänna livsglädje samt känslan av att ingenting är omöjligt. Den borde vi alla ha lite mer av, jag är så glad att jag har flera såna människor i min närhet, livet är för kort för att vara svår och tråkig!