När trailern har gått för “Gift vid första ögonkastet” så har jag avfärdat det med samma argument som jag har för att ogilla typ “Sveriges sämsta bilförare” men som den sucker jag ju alltid varit för all sorts reality-tv (ffa amerikansk) så borde jag ju vetat att det är precis vad jag vill ha! Awkward moments i överflöd. Utgångspunkten är singlar som sökt sig till ett team av experter för att få fram den bästa möjliga matchningen och de får inte träffa varandra förrän de står framför vigselförrättaren. Om de båda tackar ja har de en månad på sig att bestämma sig för om de vill satsa på giftermålet eller skilja sig.

Det bästa med programmet: den ena tjejens min när hon får se vem som väntar henne, Vi kan väl nöja oss med att säga att hon är lite out of his league. Men alltså blicken, chocken, känslan av att hon blivit utsatt för ett skämt. Älskar det!wutang

Sämst: Lite väl mycket ”expertsnack”, kärlek är ju faktiskt inte så mycket vetenskap som direkt känsla.. eller? Även om de har använt sig av FBI:s och CIA:s speciella matchningsprogram (vilket aldrig tidigare gjorts, kan ni tänka er!).

Reflektioner: Lite konstigt ändå att söka till programmet vid 26 års ålder? Visserligen fick deltagarna veta först senare att de skulle bli tvungna att gifta sig och inte bara dejta men de valde ju ändå att gå vidare efter att de fått reda på premisserna. En annan överraskande och positiv sak, vigselförrättaren är kvinna! Och det hela hålls borgerligt. Härligt ändå.

Finns på svt play, 3 avsnitt har kommit än så länge!