Det är en bra TV-vinter. Till exempel har första säsongen av True Detective börjat och tredje säsongen av Girls. Mina ständiga guilty pleasures (ah, så himla töntigt ord, varför använder jag det?!) Pretty little liars och Revolution har även de kommit tillbaka efter mittsäsongsavbrott och jag har dessutom tagit upp gamla serier, så som Rubicon och Under the dome.

Men för att stanna vid True Detective (Som är ungefär lika unikt som att skriva en djuplodande och upprörd text om Belinda Olsson och fittstim. Alla vill vi vara på samma boll). Just nu finns ingen serie som får mig att tänka så mycket som denna, och tankarna spretar åt alla håll. För jag känner att jag älskar vad Matthew Mcconaughey gör med Rust Cohle, men visst kan det bli för klyschigt? Det är ju inte som vi inte har sett den sammanbitne, tyste och förstörde vite mannen förut. Fast är det så här bra gjort så förlåter jag även slitna klichéer, eller? Och kvinnorna, var är de? Och varför måste alla seriemördarjakter hamna i mördad prostituerad kvinna-träsket? Samtidigt tyckte jag mycket om scenen där Martin Hart upprört ifrågasatte bordellmamman kring den underåriga prostituerade och hon svarar nåt i stil med att han enbart är upprörd på grund av tanken kring att han vill äga kvinnor och inte betala för sex. Jag håller inte alltid med i den argumentationen men i Martins fall tror jag att det ligger något i det. Han är ett riktigt jävla svin som behandlar både sin älskarinna och fru som sina ägodelar, och så har han mage att moralisera kring andra aspekter av kvinnoförtryck och på så vis svära sig fri från sin egen del av det. Den finare och mer sofistikerade delen av manssvineri. På så vis känns Rust så mycket mer sympatisk, då han både kritiserar Martins beteende men också tycks ha en helt annan människosyn. Han har ett antal scener med de prostituerade tjejerna, och aldrig verkar han fördöma dem eller tycka synd om dem. Han behandlar dem respektfullt helt enkelt. Antar också att serien gör en poäng av att han inte vill ligga med dem, hade han gjort det så hade han  blivit en Martin Hart. Har inte bestämt mig om det beror på en moraliserande sexualsyn där sex ses som något fult, eller om det helt enkelt handlar om respekt. Varför ligga med sina informanter, liksom?
Image

/Johanna