ImageImage

Jag har nyligen börjat titta på tonårsdramat Pretty little liars. Såklart väldigt smaskigt, men det jag tänker på allra mest är en av huvudrollsinnehavarna, Aria. Hon beskrivs som quirky, konstnärlig och skolans “weird girl”, men allt jag ser är någon form av alternativ barbie. Hon är inte ett dugg gränsöverskridande eller alternativ utan enbart en svartklädd variant av de andra klassiska high school-snyggingarna. Det är alltså inget fel att vara vare sig high school-snygging eller en alternativ form av det, men det blir så himla tragiskt när det serieskaparnas bild av en alternativ person, alltså en apsnygg människa i svart klänning. Och med en konstnärsmamma. Eller kanske det är såhär i USA? Det kanske inte blir bättre. Likadant med Peyton i One Tree Hill. Hon är också jättesöt och hänger bara med poppisfölk, men ändå har serieskaparna gett henne rollen som den mörka, konstnärliga och rockiga. Hon har ju till och med en bandtshirt på sig ibland!

Okej, jag vet att många subkulturer är till för välanpassade medelklasskids som vill bryta sig loss lite, alltså ganska töntigt att jag blir förorättad när Aria och Peyton inte är alternativa nog. Att de inte skulle vara fina och speciella nog liksom. Men det är verkligen så himla typiskt att en serie om ett tjejgäng innehåller fyra likadana megasnyggingar men i lite olika utstyrslar. En är sportig, en är alternativ, en är drottningen osv. Hur ofta händer det egentligen att en kompiskonstellation ser ut som Spice Girls liksom?  Och varför vill vi se sånt här?

/Johanna