Jag såg tyvärr aldrig den första säsongen som tydligen drog ganska stora publiksiffror, men nu i och med mitt något mer begränsade tv-utbud har jag lite mer koll på vad som sänds på SVT och på söndagar kl 20 är det mitt nya favoritprogram: Allt för Sverige. För er som missat denna geniala serie så kan jag berätta att det i grund och botten är en reality show där 10 amerikaner med svenska rötter kommer till Sverige för att få uppleva sitt svenska arv och förhoppningsvis få en chans att vara last man standing och träffa sin släkt. Och jag vill bara börja med att säga att jag gillar det så himla mycket! Alla deltagarna är så gulliga och tacksamma och känslofyllda och man önskar egentligen att det inte fanns något tävlingsmoment överhuvudtaget. Jag vill ju att alla ska få stanna och träffa sin släkt. Dessutom känns själva tävlingarna lite väl löjliga och i vissa fall slumpmässiga men visst, kanske det behövs för att behålla lite dramaturgi?

Eftersom många av deltagarna kommer från de lite lantligare nybyggardelarna av USA så tror jag inte att kulturkrocken blir så stor som man kunde tänkas tro men i avsnitt två blev de ivägskickade av programledaren(Anders Lundin), för att gå och träffa sin grannar. Med sig fick de en påse kanelbullar och lite svenska fraser att öva in och att jag inte dog litegrann..  Detta utspelar alltså sig i trakterna av Skellefteå och grannarna var typ 75-80 år gamla och pratade i princip ingen engelska, åh herregud denna jobbiga tystnad som uppstod! På ett sätt så känner jag igen mig så himla mycket i det där, i jämförelse med de amerikaner som jag träffat och känner så är jag så otroligt dålig på det här med att kallprata. I och med att jag träffar nya människor hela tiden i mitt arbete så har jag väl förbättrats en aning fast då är det i min yrkesroll vilket gör det hela så mycket enklare. Privat kan det vara jättesvårt, särskilt om man känner att man inte får något gensvar. Så jag kände verkligen med dem, tror egentligen inte att de fattade riktigt vad som hände. Visst, vi gillar vårt fika, men hur ofta kommer 10 amerikaner och ett filmteam på besök utan förvarning? Just sayin’..

PS. Är inte Meghan väldigt lik Buffy? Eller Sarah Michelle Gellar om man nu ska vara sån..

/Pernilla