Säsong fem av Fringe har premiär om en vecka och jag och Alex är äntligen i fas! Ynka 3 avsnitt kvar står mellan oss och lördagen och en splitter ny/sista säsong. Det var ju nära att inte bli en säsong 5 överhuvudtaget då fox ansåg att tittarsiffrorna var för låga och att det tydligen skulle ha en direkt dålig inverkan på deras andra serier. Har förstått att det är många som inte gillat de senaste säsongerna och tyckte att det var bättre i början men det håller jag inte alls med om. Retrospektivt upplever jag att det var alldeles för många lösa trådar och fristående avsnitt vilket jag inte anser tillför serien något. I stället har man utvecklat karaktärerna och frångått deras mest stereotypiska drag. Men visst har det väl varit lite ups and downs, framförallt var det jobbigt när Peter försvann och jag var inte alldeles förtjust i framtidsavsnittet där “the observers” lekte nazister men tack och lov var det tillbaka till verkligheten i nästa avsnitt. Jag ser i alla fall hemskt mycket fram emot en avslutande säsong, hoppas de binder ihop det på ett bra sätt!

/Pernilla