Antar att ni, precis som jag, har sett den otroligt töntiga busskursaffischen om filmen Cockpit? Sen läser jag att den tydligen ska vara bra. Riktigt bra till och med. Men jag behöver nog mer för att inte känna mig skeptisk dessvärre. Jag menar, en film där allt bygger på en man i kvinnokläder känns ju sådär. Snarare brukar det betyda 1,5 timma lökiga manligt och kvinnligt spaningar och trista klyschor. Egentligen borde ju  filmer och serier på detta tema vara en bra plattform för diskussioner och frågor kring normalitet och sexualitet, men det kanske är för knastertorrt för en högsommarkioskvältare. Istället ska allt vara så himla roligt. Troligtvis för att det, som Jonas Karlsson själv konstaterar i en intervju, är löjeväckande att en man vill sänka sin status genom att bete sig som en kvinna. Så pinsamt va. Och det är verkligen på tok för lätt att det  blir tramsig och osubtil fars över allt som behandlar könsroller. Eller i alla fall när det ska vara roligt. Detta fick mig verkligen att fundera: finns det något bra inom ämnet?

Och plötsligt minns jag min bästa serie som förvirrad 14-åring: Young Americans. Som jag älskade det, och bäst av allt var förstås kärlekshistorien mellan Jake och Hamilton. Både Kathrine Moennig (L word) och Ian Sommarhalder (Vampire Dairies, Lost) har i efterhand charmerat ett otal (troligtvis främst) tjejer så den här kärleken kanske inte var unik just för mig. Men ändå.

I vilket fall, Jake var alltså inte en kille utan något så märkligt som en tjej som klädde sig i killkläder! Haha, eller? Nej, det hela behandlades väldigt varsamt och fint och jag minns att jag verkligen älskade att Hamilton trodde att han var bög när han fick känslor för Jake. För det var ju precis sånt där jag funderade över ungefär alltid. Jag tror att jag lite snabbt överlade med mig själv och förvånat insåg att man nog faktiskt blir kär i personlighet och inte kön. Och vilken frigörande tanke sen! Tänk om alla sliskiga amerikanska tonårssåpor kunde väcka såna känslor. Tyvärr blev det bara en säsong. Å andra sidan outades Jakes identitet i slutet och jag vet inte om jag vill se dem som ett helt vanligt par. Jag tyckte om dem precis som de var. Och kanske var de det snyggaste fiktiva paret på hela 2000-talet?

/Johanna