Så har då den underbara tiden på året kommit då fantastiska SYTYCD dragit igång igen, i år är det den nionde säsongen och serien firade just 200 avsnitt. Själv har jag nog hängt med sedan säsong tre ungefär och har ännu inte tröttnat trots att jag inte är någon reality tv-fantast i vanliga fall. Men det är något med denna serie som skiljer den från mängden. Självklart är den till 95% fokuserad på ren talang. Inga deltagare väljs in för sina provocerande personligheter, de som skickas hem är de med minst röster (och med sig på vägen får de både snälla ord och hyllningar) och serien kan nog liknas mer vid sport än dokusåpa. TV-klubben har ju redan tidigare diskuterat svårigheterna i att tävla i exempelvis konst, och vinnaren (i år är de två) av SYTYCD är nödvändigtvis inte den tekniskt mest begåvade dansaren, utan den som snabbast lär sig koreografi, kan anamma de flesta dansstilar och vars personligheter lyser genom tv-rutan. Och detta klargörs om och om igen i serien vilket ger den ett oerhört sympatiskt intryck. Det är nog så jag skulle beskriva serien; sympatisk och snäll utan att vara slätstruken. I år är topp 20 extra spretig med en stor mängd olika dansstilar representerade, några helt unika för de enskilda dansarna, och ett intro-program och ett första tävlingsprogram in i säsongen är jag mer än nöjd. Det saknas bara en b-boy och den kvinnliga crumpern i mina ögon, men även utan de inslagen är tv-sommaren räddad!

/Linde