Har börjat se Work of Art som nu sänds på SVT.  Egentligen behöver du bara läsa det här och skippa allt jag har knåpat ihop, för jag kommer inte med något nytt.

I vilket fall, Work of Art är en dokusåpa av samma kaliber som Project Runway fast det tävlas i konst istället för mode och deltagarna är ett snäpp mer excentriska = göttigt som tusan.  Enligt mig. Men givetvis skapar detta rabalder, för fin- och fulkultur får ju inte hopblandad sådär. Och även jag hade faktiskt dessa tankar när jag läste om programmet första gången- för kan man verkligen tävla i konst? För att bena ut denna fråga måste man ställa en rad följdfrågor så som vad konstbegreppet egentligen innebär eller varför just tävlingar i TV upprör så, då bedömningar av konst pågår hela tiden. Musik t ex, är det konst? För finns det något vi äääälskar att tävla i så är det ju musik. Kläddesign, som i Project Runway, är det konst?  Får vi bara bedöma vissa konstdiscipliner? Samtidigt, som Ida på Weird Science påpekar, bedöms studenter på konstutbildningar hela tiden och konstkritikers yrke ifrågasätts aldrig. Så visst pågår detta beteende överallt.

Något som slår mig i första avsnittet är hur flera av deltagarna påtalar vikten av tolkning och varje människas personliga upplevelse. Det finns alltså ingen dålig konst, bara olika tolkningar och upplevelser. Ofta var det de som hade skapat mer eller mindre abstrakt konst som åberopade dessa värden och det var också de som fick sämst omdömen. Och jag tvivlar inte på att de själva och säkert många med dem faktiskt tycker att det var ett mästerverk. Trots att de inte föll juryn i smaken. Och i en värld helt fri från normer och hierarkier så kanske vi inte ens skulle få för oss att gradera konst (och mat och (kvinno)utseende osv) men nu är det inte så. Jag kan ibland tycka att juryn i Projecy Runway är så himla tråkig och ovågad och dissar en superfin klänning och kallar det dålig smak medan en tråkig svart sak vinner hela skiten.  Och då känner jag lite på samma sätt och tänker att man nog inte kan tävla i mode för vilka är de att sitta och snoffsa sig och bestämma vad som är god smak och inte? Det finns vissa regler att förhålla sig till där viss mat, kläder och konst inte är lika bra, inte lika fin. Allas tolkningar är inte lika mycket värda. God smak är inte relativ. Och att någon ens blir förvånad inför detta faktum känns bara märkligt och verklighetsfrånvänt.

/Johanna