Eftersom det varit en hektisk vår har det inte blivit så mycket TV. Eller nu skarvar jag ju, precis som Pernilla gjorde för ett tag sen, för nog har jag sett en och annan repris av Australias Masterchef . Men liksom inte så många “riktiga” serier om ni förstår vad jag menar. Vill ju så väldigt mycket, men tyvärr tillåter inte en unge i värsta separationsångeståren det. Och de två stora serierna som jag faktiskt har följt, Fringe och Game of Thrones, har haft sina säsongsfinaler, så vad händer nu? Vad ska jag nu kämpa för att få se?  Girls ligger nära tills hand,  och kanske se klart Deadwood?

I vilket fall, det vore ju ovärdigt att bara låta två matiga säsongsfinaler passera utan en minsta kommentar, så vassego:

Fringe:
Lagom sött och ofarligt avslut på arcen; Olivia dör, men återuppstår snabbt igen.  Världen räddas, ingen skada skedd. Och så var det barnbesked. Och glädjetårar. Visst känns det här som ett definitivt serieslut? Om det inte vore för att de fick klartecken för fortsättning, och därmed spinner vidare på den dystopiska observatörarcen!!! Det är både lite bra och lite dåligt tror jag bestämt. Märkligt för att blir en säsong lite off sådär, men kanske även bra, för framtida storebrorsamhällen är alltind gångbara vad gäller populärkultur.  Jag tror verkligen det kan bli nåt av det här.

Game of Thrones:
Lite mindre myigt och lite mer action. White walkers! Eldsprutande drakar! Joeffrey dumpar Sansa! Brienne dödar loss! Jaqen H’ghar är nån slags shapeshifter!  Okej, de hade kanske kunnat bre på ännu mer, men jag är ändå nöjd. Men precis som med förra säsongen fattade jag seriens storhet först de sista avsnitten och nu förbannar mig själv för att jag uppenbarligen inte kan njuta en hel säsong. Tydligen måste ett avsnitt vara såhär späckat med göttigheter för att jag ska kunna koncentrera mig.  Dumt. Enda anmärkningen: Mindre tråkStannis och för guds skull, det är dags för Danearys att få komma över vattnet nu!!!!

/Johanna