Trots min tidigare Game of Thrones-diss måste jag ändå erkänna att det blivit bättre. En liten invändning bara: varför alla dessa onödigt äckliga scener? Okej, först drar jag fram nakna tuttar-kortet och nu detta, kanske inte helt nyskapande och skarp kritik. Men ändå, varför varför varför har de t ex en scen där Joffrey tvingar Ros att tortera en annan prostituerad? Har dessutom fått höra att denna inte ens finns i boken, så vad är grejen? För alltså, det var det nog det obehagligaste jag sett på väldigt länge, och jag mådde illa ett bra tag efteråt. Dessutom tillförde scenen absolut ingenting, vi vet redan att Joffrey är en vidrig sadist,  tycker att det framgick alldeles utmärkt även innan detta hände. Och de har ju inte följt upp det som hände heller? Varför har inte Tyrion nämnt vad som hände? Och jag vill ju veta hur de mår,  hur de känner, vad de sa till Tyrion.

Jag tycker att detta är ett alldeles lysande exempel på hur de använder kvinnokroppar för att gestalta mäns känslor,  då vi inte får veta någonting om hur kvinnorna har det efteråt. Eller hur de tänkte. Deras perspektiv är överhuvudtaget inte viktigt. De finns bara där för att visa att Joffrey är en liten usling som är arg på sin morbror. Och det tycker jag faktikst att de kunde visa på ett annat sätt. Så pass bra seriemakare är de ju faktiskt.


Hej jag är så himla vidrig

/Johanna