Förtillfället tittar vi väldigt mycket på Fringe här hemma. Efter snart fyra hela säsonger är det intressant att jämföra det med den serie som jag trodde var en slags förlaga: Arkiv X.  Förra året såg vi 7,5 säsonger (sen blev det bara kasst) av 9 möjliga av Arkiv X och jag älskade det. Visst, alla hundra standalone-avsnitt är tröttsamma men när det väl hettar till med själva arcen är Arkiv X verkligen toppklass.  Och Mulder och Scully, älskar dem! Gillar deras platoniska relation och den djupa kärlek de känner inför varandra, som författarna ändå behandlar hyfsat subtilt. Och David Duchovny är, trots att det bär emot att säga det, extremt karismatisk. Har till och med för mig att jag drömde om honom när vi var mitt uppe i vårt mest intensiva tittandet.  Så visst kan jag se anledningen till att han senare fick rollen som den ständigt uppraggad av puddingar utan trosor-Hank Moody i Californication. Karln är ju så jäkla charmig!

Jag har nu insett att Fringe inte alls är som Arkiv X. Och som helhet är den dessutom bättre. Och med en mycket mer sammanhållen och övergripande arc, som får ta betydligt mycket mer plats än i Arkiv X. Och så får man lagom kluriga tankevurpor i form av alternativa universum, tidsparadoxer och kaosteorin. Men huvudpersonerna Peter och Olivia kan inte mäta sig med Mulder och Scully, så är det bara. Och då tycker jag ändå att Joshua Jackson, som spelar Peter, är sådär småcharmigt rolig och smart och bra på alla sätt och vis. Och Anna Torv, Olivia, gör ett strålande jobb. Men Mulder och Scully var först och bäst och kommer alltid finnas i mitt hjärta.

/Johanna