Såg första avsnittet av HBO-serien Girls igår. Tänker inte gå närmare in på handling eller vad jag tyckte just nu, men jag kommer fortsätta att titta, så mycket kan jag säga.

Det jag funderar på är istället vad TV-serier har för ansvar. I dagarna har både TV-cirkeln i SVT och  DN har tagit upp sexismen och rasimen i Game of Thrones (vilket även jag  gjorde så smått för ett tag sen). I vilket fall, Kodjo Akolor, som är med i TV-cirkeln, menar att att folk bör njuta att storyn istället för att bekymra sig om sånt här. Det ska vara kul att läsa och titta, så därför gör det inget att göra det med skygglapparna på. Det finns säkert jättemånga som Kodjo, som inte vill blanda in politik överallt. Och det är ju ganska osexigt förstås. Frågan är vad serier har för ansvar att ha mångfacetterade kvinnliga och/eller  icke-vita karraktärer och att frångå den manliga blicken. För tydligen är det ju detta som säljer. Vi vill se glada horor med bara bröst och mörkhyade vildningar. Men är det försvarbart trots att det är det vi vill ha? Och går det att kräva något annat? Känner mig egentligen rätt matt inför Game of Thrones just för att jag inte förväntar mig något annat än just stereotypfest. Är nog mer töntigt tacksam när något äntligen går utanför den här mallen.

Just serien Girls är ett bra exempel. Jag får känslan av att den vill gå utanför ramarna med vanliga kroppar och smart dialog som handlar om lite större livsdilemman än  Sex and the city-frågeställningar av slaget “your right to shoes?”.  De vill något, de vill ge kvnnor i 20-30 årsåldern en röst och de vill visa att de får vara annat än smala, pryda och shoppinggalna. Samtidigt är det extremt lätt att kritisera hur  smärtsamt (övre)  medelklassiga tjejerna är och att det kan kännas verklighetsfrånvänt. Men vad har Girls för ansvar att visa hur arbetarklasstjejerna som jobbar på Mc Donalds har det? Inte ett skvatt. Inte mer än någon annan serie i alla fall. Kanske är det just anspråket i att visa “riktiga” tjejer med skinn på näsan som lockar till mersmak. Fläska på med hela paletten av förtryck vetja, tycks folk tänka. Och stundtals håller jag med, stundtals vill jag bara säga som Kodjo och ta på mig skygglapparna. Men framförallt vill jag inte belasta (vad som verkar vara) en smart serie med kritik om ansvar just för att den är smart. Finns ju trots allt värre serier att ta tag i före Girls.

/Johanna