Och så kom nya säsongen av Game of Thrones. Som alla har längtat. Med betoning på alla, för jag verkar vara den enda som inte höjer serien till skyarna. Visst är den bra, men det är något som skaver för min del. Försöker rannsaka mig själv och komma på varför jag är så tråkigt kritisk, och kommer fram till följande :

  • Jag tål inte kostymfilmer/serier. Trodde ett tag att det handlade om bara 1800-talsfilmer med typ Colin Firth i, men jag känner mig ovänligt sinnad även till det här. Kanske har det inte så mycket med kostymerna att göra som att det ska vara högtravande gammalt. För även om GoT är fantasy så är det klart medeltidsinspirerat, på många olika plan. Som mycket annan fantasy. Och jag gillar det inte. Jag gillar inte 1800-tal och jag gillar inte medeltid. Däremot gillar jag saga och övernaturligheter, så mer sånt tack.
  • Det är för mycket gubbar som ser likadana ut. Gubbar med lite skägg , gubbar med mycket skägg och gubbar i rustning, så ser Game of Thrones ut extremt ofta. Dessa gubbar pratar också ofta om tråkiga saker. Kanske mest för att jag inte kan hålla koll på vem det faktikst är.
  • Känner mig extremt tråkig, klyschig och PK, men jag har faktikst något emot kvinnosynen. För mycket bröst helt i onödan och för få intressanta och komplexa kvinnor. Men visst, det blir säkert bättre. Kanske inte mindre bröst men mer kvinnoskildringar åtminstone.

Hädar jag nu? Är jag helt fantasyokunnig och bör låta bli den genren? Men trots allt ovan så vill jag bestämt se hur det går, och inte bara för att det är en klubbserie. Inte minst för att varje avsnitt känns som en jäkla storfilm. Får liksom popcorntics och läsklust bara av själva vinjetten.

Typiskt tråkig gubbe utan skägg.

/Johanna