På barnkanalen repriseras  just nu Ebba och Didrik. Finns det något jag i framtiden ska tvinga på Nore  så är det just den serien. Fy bövelen vad bra det är. Görs sån här bra drama till barn nuförtiden? Som verkligen tar barn på allvar och vågar blanda humor med svärta. Som är som vilken vuxenserie som helst, fast det handlar om barn.

När jag tänker tillbaka på min barndom kände jag mig ofta rädd, ledsen och vemodig,  utan att jag egentligen visste varför. Möjligen kände jg mig ensam för jag minns att jag så dödligt gärna ville  ha en riktig bästis men det funkade liksom aldrig. Var alldeles för töntig, tråkig och tafatt.  Ebba och Didrik räds inte dessa känslor, den stirrar istället det obeväma vemodet i vitögat. Den tar i uti med barns problem, rädslor och drömmar så väl som vuxnas.  Älskar i stort sett alla relationer i serien, men Helge Skoogs Kaj Husell är bland det finaste. Bryr mig inte om att han är en kliché, eller till och med tramsig ibland, men det är så vackert hur han agerar någon slags livscoach för våra huvudrollsinnehavare. Och smärtan över frun som övergett och drömmarna om att bli operasångare i Sidney. Och Mårten, han spelar så fantastiskt vidrigt och jag hatälskade alla scener med honom. Fick magknip samtidigt som jag inte kunde sluta titta.

Måtte barnet älskart!!

/Johanna