Har egentligen inga stora tankar på gång så därför framför jag de små:

  • När jag SVTplayade ett program om supercrocs och andra superfräsiga miljongamla och utdöda krokodiler sa den, numera osynliga, hallåan att de har krokilprogram hela veckan. Detta gällde alltså förra veckan (tyvärr alla crocofans). Vet inte riktigt varför just krokodiler tillåts vara på tapeten men nog är det välkommet alltid. Ungen gillade det också.
  • Ett annat SVT-program jag sett det senaste är den engelska serien Den njutbara trädgården. Den handlar om Alys Fowler och hennes lilla bakgårdsträdgård där hon odlar allt i en salig röra. Jag ska inte ljuga, det här är livsstilssporr på hög nivå och jag liksom sitter och drägglar. Det är fina blommor (som såååklart går att äta), mustiga örter, gulliga höns och Alys själv har lockigt rött hår, ser naturligt hurtig ut och är i stort sett självförsörjande på mat. Hon bakar, steker omelett på Getrudes och Alices ägg,  gör fläderchampagne och verkar sådär löjligt lycklig. Det är verkligen tilltalande, men då och då blir det lite väl präktigt.  Ibland blev det floskelfest utan dess like, som när hon bakar bröd och i efterhand sitter och stönar av vällusta och mässar om dagligt bröd och yadayadayada. Eller som när hon steker omelett på egna ägg och förnumstigt påpekar att det är kemikaliefritt och miljövänligt och allt sånt. Antar att det ska vara lite fräcka vinklingar och annorlunda ljus, men motljus  på en fager kvinna i blommig klänning ute i landet känns lite tramsigt. Oj, vad neggo jag låter ser jag nu. Trots att jag fortfarande drägglar av välbehag.
  • Fringe alltså. Vi tittar bara på det efter lillkorvens sängläggning och vissa dagar gör jag inget annat än längtar efter en gäspning och gnugg i ögonen. Då åker han i säng illa kvickt!

    /Johanna