Imorse såg jag på God Morgon Sverige där Danny Saucedo var gäst. Då tänker jag givetvis jaha, klart de måste intervjua ännu en tråkig mellodeltagare med töntig frisyr. Men så fel jag hade! Danny är nämligen Earth Hour-ambassadör för WWF. Visst låter det som ett dåligt aprilskämt? Om du hade sett intervjun hade du förstått att det här ändå bara var första chocken. Men just då försökte jag ändå att vara öppensinnad och tänkte att Danny givetvis måste ha något vettigt att säga, för inte blir man ambassadör för WWF annars? Kanske han kommer att prata om hur västvärlden omöjligen kan fortsätta att leva som de gör, att vi i grunden måste ändra hela vårt samhällssystem om vi inte vill  bo i grottor om sådär 100 år. Kanske han säger att politiker måste lägga mer tid på miljöfrågan?

Pizzakartonger. Det är det Danny pratar om. Om hur trött han blir på sina vänner som inte orkar källsortera en pizzakartong. Det är ju så himla enkelt! Sen pratar han lite mer om källsortering. Om hur mycket han älskar det och hur mycket han lekte med det som barn. Okej, du vill ligga med ruttna tomater och urdiskade mjölkpaket. Något mer? Givetvis. Danny ska börja med en köttfri måndag. Han har haft en köttfri månad men det var såååå jobbigt, så det måste ingen göra. Sortera pizzakartonger, ja, men något så uppoffrande som att sluta med köttet? Nä för det är ju jobbigt. Jobbigare än att sortera en pizzakartong.

Jag ville så himla gärna fråga Danny om han kan hitta några belägg för att pizzakartonger är en större miljöbov än etanoln (som alltså kött är)? Och om källsortering verkligen är den räddningen som jorden behöver när det faktikst ser ut att gå käpprätt åt helvete.

Jag svarar nej. Danny, sluta vara så jävla dum. Och WWF, sluta upp med apolitiska fåndummerier.

/Johanna