Vi som jobbar inom vården tycks vara uppdelade i två läger- vi antingen älskar eller hatar sjukhusserier. Jag tillhör den älskande sorten som ser det mesta som går på tv. Anledningen till att man ogillar dem brukar vara på grund av att att det är verklighetsfrånvänt och skildrar något mycket mer romantiskt än det man upplever varje dag, på sitt eget jobb. Men så finns det ju program som bland annat 112- på liv och död och nu också AT-läkarna! Den senare handlar om ett gäng unga läkare i Newcastle som precis påbörjat sin karriär och det är ju i allra högsta grad verkligt. Vad man märker är dock ändå hur mycket det skiljer sig inom olika länder och kulturer. Man kan tycka att England och Sverige bör vara ganska lika men redan fem minuter in i programmet så ser jag hur mycket som skiljer sig åt, exempelvis det att en del av läkarna går i privatkläder?! Känns ju inte så proffsigt. Men ännu bättre är att de faktiskt tar blodprover själva, kors i taket! Det har jag då aldrig sett en läkare göra förut. Kanske behöver vi bara lite mer förståelse för varandra och hur vi jobbar. Minns ett svenskt läkarprogram som gick för en massa år sen som var jättebra, någon som minns? Jag var ju själv ett tag superpeppad på att bli läkare själv men jag är ändå glad att det blev sjuksköterska till slut ändå, det är ju så himla roligt! Skulle dock inte tacka nej till lite högre lön..

/Pernilla