Idag såg jag första avsnittet av TV-cirkeln, som Pernilla har tipsat om. Det var en kvart långt samtal mellan Johanna Koljonen, Kodjo Akolor och Roger Wilson där första avsnittet av Game of Thrones avhandlades.  På det stora hela var det hyfsat och påminde, såklart, om (det nu nedlagda) P3 Kultur och dess inslag box-cirkeln. Något som absolut inte är negativt, jag älskade box-cirkeln! Det som dock störde mig vad gäller P3 Kultur, och nu även TV-cirkeln, är hur Johanna Koljonen ALLTID börjar tjata om nördighet, och framförallt hur nördig hon själv är. Känns på något vis lite självgott att kokettera med något som så uppenbart är en åtråvärd egenskap. Nördar i Stockholms innerstad är intelligenta, politiskt medvetna, medelklassiga mediamänniskor, de slår liksom inte ur något slags underläge. Det kanske de inte heller tror, men inte behöver en sådan statusmarkering påtalas gång på gång?

Hade jag lyckats googla fram Liv Strömquists serie om nördar och ni hade läst den så hade ni förstått vad jag menar.  Måste kanske tillägga att jag verkligen gillar Johanna Koljonen och suger i mig det mesta hon gör.  Så kanske är det jante som får mig att skriva det här. Eller ekot av en avslagen verklighetens folk-debatt.  Eller så är jag helt enkelt avundsjuk på att jag aldrig lyckades bli sådär hipsternördigt fräsig.

/Johanna