Igår började jag och Jon att kolla på Alcatraz, JJ Abrams senaste serie. Efter både barn- och datorproblem var vi verkligen peppade och förväntningarna var höga. Vi båda älskade Lost då det begav sig (i alla fall det mesta innan sista säsongen kom och förstörde allt) och tänkte  hoppa hoppas hoppas att det här är något att ha. För jag kräver bannemig det! Vi har tagit oss genom sju säsonger av Arkiv X,  nästan en säsong av The Event och kanske fem avsnitt av The Dead Zone på mindre än ett år men  science fiction-lustan har inte på något sätt blivit mättad. Istället känner jag mig irriterad och arg över hur dåligt det kan bli. Dessvärre blev jag inte alls muntrare av den 40 minuter långa piloten. Ju mer jag tänker på den desto mer känner jag bara vafan?! Läste också att Abrams själv uttalat sig om att det kommer att bli standalone-avsnitt som hänger ihop med den stora arcen. Ursäkta? Varför gör enfarna seriemakare, år 2012, märkliga standalone-avsnitt som förstör vad som kunde varit en jäkligt bra idé? Vet de inte att det var de 75% monster of the week-avsnitt som förstörde Akiv X? Vet de inte att enda gången man hoppar över ett Buffy-avsnitt är då säsongens Big bad inte är med? (givetvis med undantag för The Body såklart). Samtidigt ska sägas att serien tydligen blir bättre i andra avsnittet, så jag är helt på det klara att jag kan ändra mig. Och jag hoppas verkligen! Men tillåt mig tvivla.

 

/Johanna