Homeland är troligtvis det bästa, men mest störiga på TV just nu.  Problemet är inte de fina skådespelarinsatserna, eller det faktum att en tjej med en hög position äntligen får bete sig precis likadant som alla män i typ varenda polisserie gör (även om alla män givetvis inte är bipolära).  Det jag har problem med är själva grundstoryn. Först och främst har jag en högst modest undran kring terroristhotet i USA. Är det verkligen så stort?  Känns liksom som att det är vardagsmat med snypers på varenda tak, redo att knäppa en presidentkandidat eller två. Jag har alltså ingen aning. Men med tanke på hur nerviga till och med SÄPO är vad gäller terrorism så kanske jag är naiv.  Eller så är folk i allmänt, i synnerhet CIA,  SÄPO och sånt därnt, paranoida och något islamofoba.

I vilket fall, det jag känner mig allra mest störd över, nu när det avslöjats att det är Walker som är terroristen (Men alltså, vad är grejen med Brody då?), är  faktikst hela upplägget. En man med familj och barn koverterar till Islam och ska sedan utföra terroristdåd i religionens namn. Eller? Vad är hans drivkraft? Okej, jag köper att han utsatts för ett rejält trauma med hjärntvätt osv men är det verkligen så lätt att omvända sådär?  Nu har ju ingen heller sagt att det var enkelt, men det verkar som om det vore en självklarhet att varenda amerikan skulle kunna hjärntvättas av de där muslimuslingarna, om de bara fick chansen. Av någon anledning känns  Aileen Morgans beteende mycket mer trovärdigt, då hon fick dessa idéer som rebellisk tonåring, och hon verkar på något plan vara kvar i det tillståndet.  Jag tror jag har svårt att köpa att det är just en religiös grej, och att en fd kristen patriotisk amerikan möjligen kan konvertera, men knappast vara beredd att, tja, spränga viktiga byggnader i luften.  Eller har jag missat något?

/Johanna