Ytterligare några avsnitt in i serien är jag fast. Jag är inte längre ofokuserad och irriterad på alla manliga män, utan inser istället att det är ett sjujäkla bra manus och mångbottnade karaktärer vi har att göra med. Jag är särskilt förtjust i sällskapsdamen Joanie Stubbs. Vet fortfarande inte helt varför, men hon känns liksom både stark, svag, ledsen och handelskraftig samtidigt. Sen ska jag väl inte sticka under stolen med att jag gillar att hon är homosexuell, skulle bli så himla trött om hon istället ville ligga med stela och präktiga Bullock (vilket visserligen änkan Alma redan suktar efter, så ligga med hedersknyffel-kvoten blir nog fylld tillslut ändå). I vilket fall, med tanke på hur få kvinnor som gestaltas så känns det ändå lovande.  Jag menar, även könsöverskridande Calamity Jane känns intressant och uppiggande i en serie där kvonnor främst är en handelsvara som ägs av Al eller Cy. Jane har vid flera tillfällen blivit kallad diverse saker, som t ex halvkvinnan, men samtidigt känns invånarna relativt tillåtande och verkar inte finna henne allt för konstig. Hon tillåts istället vara en egen person som både tar hand om barn och sjuka samtidigt som hon dricker alldeles för mycket  och är inte så lite ful i mun. En riktig person helt enkelt.

Såg igår avsnittet där Flora och hennes bror(?) rånar Joanie. Alla män i hela Deadwood vill troligtvis ligga med Flora (eller förlåt, de fina och snälla männen som t ex Bullock och Star vill varken ligga med horor eller minderåriga. Det är så vi vet att de är hyvens), och hon spelar på sitt oskyldiga utseende och ålder. Egentligen är hon precis sådär som jag på något plan efterfårgade förra gången jag skrev om Deadwood; förför kvinnor, rånar och är allmänt rå. Alltså som vilken man som helst i serien. Jag visste ju visserligen inte om det var det jag vill ha, men samtidigt känns det uppfriskande. Äntligen en serie där kvinnor tillåts vara hela människor!

/Johanna