Här kommer mina svar på enkäten Pernilla hittade på en annan bra tv-blogg!

1. En serie som aldrig borde lagts ner?

Blev väldigt ledsen över att Pushing Daisies lades ner, och dessutom hamnade serien lite illa mitt i manusstrejken. Fanns mer att ge tror jag!

2. En serie du önskar att fler tittade på?

Jag sprider Buffyevangeliet så fort jag får chansen!

3. Favoriten bland de nya serierna för säsongen?

De enda helt nya serierna jag sett är Homeland, Once Upon A Time och Revenge. Och där drar nog Homeland det längsta strået.

4. Din favoritserie nånsin.

Man har ju olika favoritserier för olika syften, men Buffy har ju egentligen allt man kan önska. Så; Buffy.

5. En serie som du hatar?

Säkert en stor mängd, men jag försöker undvika att lägga min tid på dålig tv.

6. Ditt favoritavsnitt av din favoritserie?

Ojoj, svårt! Men mest sedda Buffy-avsnittet måste vara Once More With Feeling. Tätt följt av Something Blue, och med A New Man som bubblare. Är väldigt svag för Spike+Giles i kombination.

7. Minst favoritavsnitt av din favoritserie?

Det finns ju en del kalkoner i tidiga Buffy, säsong ett..

8. En serie alla borde titta på?

So You Think You Can Dance. Eller nej, bara om man har vett att uppskatta det!

9. Bästa scenen nånsin?

Det är ju helt omöjligt! Får be att återkomma.

10. En serie som du inte trodde du skulle gilla men slutade upp med att älska? [Konstig svenska i den frågan.]

Kanske So You Think You Can Dance. Inte ett skvatt dansintresserad (och själv totalt obegåvad på den fronten.) Men jag älskade det från första stund, och gör så än idag!

11. En serie som gjorde dig besviken?

Var smått besatt av Scrubs, men vill minnas att från sjunde säsongen dalade det rejält och fina Scrubs kändes plötsligt helt främmande. Nu ser jag det inte alls, trist.

12. Ett avsnitt du sett mer än fem gånger?

Alla avsnitt av Stolthet & Fördom. Tidigare nämnda Once More With Feeling. Samt s08e01 av Family Guy, Road to Multiverse.

13. Favoritserie från barndomen?

Are You Afraid Of The Dark. Lagom läskigt, uppkrupen i sängen med godispåsen i högsta hugg varje fredag efter skolan.

14. Manlig favoritkaraktär?

Spike i Buffy. Stewie i Family Guy. Niles i Frasier.

15. Kvinnlig favoritkaraktär?

Rory i Gilmore Girls. Rachel i Glee.

16. Guilty pleasure-serier?

Antikrundan. Och de flesta matlagningsprogram.

17. Favoritminiserie?

Stolthet & Fördom. Jane Eyre. Emma. Sherlock. Brittiska välproducerade miniserier är som godis för mina ögon.

18. Favoritserie som började tidigare än 2000?

Buffy, Frasier, Simpsons

19. Bästa cast?

Hjälp. Kanske Frasier? Alla känns så klockrena, till och med hunden.

20. Favoritkyss?

Kanske den här?

21. Favoritpar?

Ned & Chuck i Pushing Daisies!

22. Favoritserieavslutning?

Gilmore Girls fick mig att storgråta. Frasier slutade så fint för alla. Fast överlag gillar jag miniseriers avslutningar bäst, det blir rejäla avslut och inga himla öppna-slut-för-vi-kanske-gör-en-säsong-till-vi-får-se-vad-tittarsiffrorna-säger.

23. Mest irriterande karaktär?

Tyler/Declan/Kara i Revenge är de senaste nykomlingarna. Tara i True Blood. Och karaktärer som jag både älskar och irriterar mig på är exempelvis Lorelai och Jess från Gilmore Girls.

24. Bästa citat?

“Out. For. A. Walk. Bitch” är ju en favorit yttrad av Spike i Buffy.

25. En serie du planerar att titta på (ny eller gammal)?

Har en lånad första Battlestar Galactica-säsong av Pernilla liggandes här hemma. Kommer bara inte igång!

26. Största OMG-ögonblick?

Svårt. Game of Thrones bjöd på några. Första säsongen av Dexter. Skandalutröstningar i So You Think You Can Dance har också framkallat en del OMG-ögonblick. Och en hel mängd av dansnumren också såklart.

27. Bästa pilotavsnitt?

För länge sedan kom det ett långfilmslång pilotavsnitt av en serie som hette Dark Angel. Det var så bra att jag och mina vänner slaviskt följde denna usla serie en hel säsong i hopp om att åter få en glimt av storheten från piloten. Besvikelsen!

28. Första tv-besatthet?

Ingen aning. Kanske Lois & Clark? Seinfeld? Sedan kom Buffy in i bilden. Och Gilmore Girls tätt efter.

29. Pågående tv-besatthet?

Serier jag regelbundet spanar startdatum på är SYTYCD, Sherlock och nästa säsong av Game of Thrones. Ingen pågående, men skulle inte ha något emot att få se upplösningen av Revenge här och nu tack.

30. Sorgligaste karaktärsdöd?

Som Pernilla sa, Dennys död i Grey’s Anatomy fick mig att gråta floder. Kommer bara på filmkaraktärer som dör sedan, verkar vara mer populärt att ta död på dem än på tv-seriekaraktärer?

/Linde