Känner att jag istället för att begå klubbsynden nummer ett: att se serien i förväg, begick den näst värsta: spoilingsynden. Så nu kommer ett litet nödinlägg för att dölja (bokstavligt talat)  mitt misstag.

Här hemma har vi precis börjat se Deadwood. Jon har tjatat om denna serie ganska länge och menar att det är en av de bästa som finns. Tyvärr blir jag ofta ganska osugen när någon är så missionerande och tre avsnitt in är jag fortfarande inte är helt övertygad.  Det största problemet är nog att den är så välskriven och välspelad att jag inte bara kan sitta rätt upp och ned och njuta av’et.  Ja, jag har verkligen svårt att komma in i serier, filmer och böcker som är mer gestaltande och inte ger en ett färdigt paket, och ja, det låter ganska korkat.  Det  har nog visserligen mer att göra med min okoncentration än dumhet, men likväl skäms jag ganska mycket över denna oförmåga.

Det andra problemet med serien är att det är väldigt mycket män som svär, använder könsord och gillar våld. Och en och annan prostituerad med tillhörande nakna tuttar. Men givetvis, det är ju ändå HBO.  Och, det var väl så det var. Det vore ju inte så verklighetstroget om hälften av barägarna, järnhandlarna osv vore kvinnor som tog plats och rånande och lemlästade människor för att kunna köpa sig en hora.  Och frågan är om det skulle bli så mycket bättre. Vet egentligen inte vad jag vill med serien, kanske vill jag bara lära känna karaktärerna och se att de har ett känsloliv,  fler lager liksom. Men som sagt, den här sortens serie vill ju inte skriva en på näsan. Tids nog får nog även Al Swearengen en mer mångbottnad karraktär som inte enbart dödar alla i sin väg (har läst massa listor om de mest välspelade rollerna i seriehistorien där Al hamnat högt upp så nu hädar jag kan jag tro).

/Johanna