Igår såg jag det första av fyra avsnitt av America in primetime, dokumentären som skildrar olika arketyper i tv-historien och hur de har utvecklats i modern tid.

Först ut var ”The independent woman” där man fick se den klassiska hemmafrun som alltid fanns där för sin man när han kom hem från jobbet och egentligen mest existerade för att underlätta hans liv. Men hur ofta ser livet så enkelt och perfekt ut som det gör på tv? Inte heller den tidens kvinnor kunde identifiera sig med detta, men så kom ”I love Lucy”, ett program om en kvinna som inte vill vara hemma utan hon vill göra karriär, stå på scen och spela teater. Och framförallt var hon väldigt rolig, något som tidigare har förbehållits endast männen. Efter detta kom även ”The Dick van Dyke show” och ”The Mary Tyler Moore show”, program som vi i Sverige kanske inte känner till så väl men som alla följer samma tema med kvinnan i fokus och som sin egen person.

Jag har väldigt svårt för mjäkiga kvinnor. Kanske är det en av orsakerna att jag inte gillar Glee. Kan ni gissa vem jag tänker på? Givetvis är det Emma, syokonsulenten som klär sig i pastelliga flickiga kläder, lider av OCD och gör allt för att hitta den perfekta mannen. Allt med henne är bara så prydligt och tillrättalagt och jag känner att jag bara vill ruska om henne och säga till henne att tuffa till sig lite. Sen måste jag ju tillägga att jag har ju inte sett så många avsnitt av Glee så hon har säkert fler lager än så men ändå, otroligt irriterande karaktär.

Hur som så följer America in primetime kvinnans utveckling där hon blir mer komplex och utstickande; där hon inte bara fokuserar på att vara vacker utan hon har andra motiv och kontroversiella åsikter. Det finns många bra exempel på detta, en stor del av dokumentären tog upp serien ”Roseanne” som de flesta säkert minns. När de skulle lansera serien stötte de på motstånd i form av åsikter så som ”vem skulle vilja se på något så motbjudande?” osv. Uppenbarligen många.

De flesta vill inte bara se och läsa om saker som är perfekta och där ingenting går fel, för det är så långt ifrån våra egna liv och även om det ibland kan vara skönt att drömma sig bort i en annan värld för en stund så vill vi också ha en fot kvar i verkligheten. Eller?

De tre andra avsnitten behandlar ”the Man of the House, the Misfit, och the Crusader”.