Har nu sett de nio första avsnitten av Revenge som började sändas i höst på abc och glädjande nog kommer till tv3 snart! Var lite skeptisk på förhand då jag tyckte ploten lät lite löjlig..  För de oinvigda kan jag berätta att det i korta drag handlar om Amanda Clarke, uppväxt i tjusiga the Hamptons. I tioårsåldern blir hennes pappa lurad och anklagad för terrorism och hamnar i fängelse där han senare dör. Samma människor som satte dit pappan ser även till att Amanda hamnar på juvy men när hon blir 18 år och frigiven ärver hon pappans förmögenhet, byter namn till Emily Thorne och bestämmer sig för att hämnas.

Som sagt, låter lite banalt men jag lovar det är bra!

Om det nu inte vore för nionde avsnittet. Är rädd att saker bara kommer bli mer och mer skruvade och störiga à la Sunset beach. Ok, det är inte så illa men serier måste passa sig för att inte bli för mycket. Typ som att Gossip girl var bra första säsongen och sen blev helt outhärdligt. Revenge är farligt nära just nu, men kanske det vänder på tionde.

Fantastiska Emily VanCamp spelar rollen som Emily Thorne vilket hon gör ganska briljant. Hon har inte haft så stora roller än men för mig som gillar serier där det egentligen inte händer så mycket utan livet liksom bara travar på, så har jag givetvis sett både Everwood och Brothers & sisters. I Everwood är hon närmast en liten ängel och dito i B&S så det är ganska uppfriskande att se henne göra en roll med lite mer personlighet och driv i.  Däremot kan jag spy snart på Victoria, en annan.. stark karaktär, spelad av Madeleine Stowe. Den där frisyren, conehead, någon? Och hon ser likadan ut i varje avsnitt. Snälla.sätt.upp.håret. Försökte febrilt hitta en bild men tydligen ser det inte alls lika hemskt ut på foto som på film. Well well. Om inte annat är ju det en anledning att se ett avsnitt eller två, gör det!

/Pernilla